1.120

Laura staat in voor de verspreiding van het Internationaal Humanitair Recht in Vlaanderen. Ze geeft onder andere opleidingen aan studenten, journalisten, militairen en beleidsmakers.

Met 1.120 zijn we… Een mooi getal voor het aantal deelnemers van het Rode Kruisteam dat afgelopen zondag door Brussel rende.

Het Rode Kruisteam  (c) Rode Kruis-Vlaanderen

Het Rode Kruisteam – (c) Rode Kruis-Vlaanderen

Na maandenlange training (voor de meesten onder ons) is de dag dan eindelijk aangebroken: de 20 km van Brussel! Onder de collega’s die mee lopen, worden er de vrijdag voordien twee belangrijke vragen gesteld: “Hoe warm zal het worden?” en “Welke tijd wil je lopen?”.  Zeker onder de mannen meen ik toch enige competitie te bespeuren. Ikzelf twijfel nog tot op de laatste moment om mee te doen want ik had vooraf niet genoeg tijd om te trainen. Uiteindelijk loop ik toch mee, met als enige doel: afmaken wat we starten.

Wanneer ik zondagochtend in het Jubelpark aankom, wemelt het al van het volk. Veertigduizend personen die zich klaar maken voor de start, het is indrukwekkend. Ik begeef mij naar de stand van het Rode Kruis, waar zich al een grote groep heeft verzameld van collega’s, vrijwilligers en sympathisanten. Ze zijn goed herkenbaar door hun rode T-shirt: instant samenhorigheidsgevoel.

We lopen als Rode Kruisteam allemaal voor het waterproject in Burundi, waarbij je als loper je laat sponsoren door familie, vrienden en eenieder die zijn steentje wilt bijdragen. De opbrengst zal het Rode Kruis gebruiken om waterleidingen en gemeenschapskranen aan te leggen. Nu heeft 49% van de Burundese bevolking geen toegang tot proper drinkwater.

Nog snel een foto voor de start met twee collega's.

Nog snel een foto voor de start met twee collega’s.

Ik maak me klaar om te vertrekken: een paar grote slokken water, nog snel een foto nemen, een knuffel van een supporter, een aanmoediging van een collega.

Bij het begeven naar de start wordt je opgenomen in een soort massabeweging, een kudde, waardoor je alleen maar een richting uit kan: voorwaarts! Bedenken kan nu niet meer. De sfeer zit goed onder de lopers. En dan is het wachten op het startschot…

Bij aankomst, die voor de ene sneller kwam dan voor de andere, zie ik vooral ‘rode’ maar blije gezichten: we hebben het gehaald!

Een gedachte over “1.120

  1. Hallo Laura,
    Proficiat voor je puike prestatie in Brussel. Niet alleen de sportieve uitdaging (20km lopen) is vraagt veel inzet, maar ook de steun voor het “waterproject Burundi” is lovenswaardig.
    Onze dochter en haar familie werkt en woont in Bujumbura. Zij kent de problemen daar.

    Ik wens u en het team nogmaals te danken voor de interessante studiedag in Mechelen op 17mei14. Jammer dat de tijd te kort was voor de verschillende items.
    vriendelijke groet
    monique van camp-van hoof

Plaats een reactie